Saturday, May 7, 2011

Antara Suka Dan Penat ??

Semalam adalah hari pertama aku bekerja sebagai seorang promoter.
pergh...memang xleh blah..8jam bekerja,tak duduk2.huu
law duduk pun,mase rehat je.tu pun bpe minit je.
tp memang seronok la,sbb jadi promoter kt bahagian pakaian baby.
Geram nengok baju2 baby yg comel2 belaka.

haha tetibe je tringat,semalam mase tengah duk membelek toiletries jenama 'anakku'(bukan anak aku.hehe),ade skumpulan pelancong asing(barangkali chinese) bertanya kpd aku,tapi aku tak paham sepatah pun ape yang diaorang cuba cakap..hee ye la, mane tak nye,diorg tanya dalam dialek diorang,law english,aku pham la jugk.
Tapi mmg bagus la,diorang xde pun nk mengagung2kn pnggunaan bahasa inggeris kt negara diorang,cuma itu la penghalang komunikasi antara kita.takkan la sebab diorang tak guna bahasa inggeris lam hidup sehari2 diorang,kite plak yang kene belajar faham dialek dia.hee
Semalam jenuh jugak aku dengan staff2 lain cuba faham apa yang nk ditanya kt kiteorg ni.apa agaknya ye?
Salah sorang chinese tu wt isyarat membasuh muka sambil menggosok2 muka.n then dia ade tunjuk isyarat kononnya kain yang diperah2.staff2 kt skeliling aku ade yang cuba speaking dgn diorang,tp diaorang tak paham pun.Staff kt sebelah aku mase tu mengagak yang diorang ni sedang mencari pencuci muka,sebaliknya instinct aku kuat mengatakan yang diorang sedang mencari toilet.Kiteorang siap tunjuk kt diorang tempat terletaknya barangan pencuci muka,tapi diaorang menggeleng2 kepala.Aku nak tunjuk arah ke toilet,tapi aku sendiri tak pasti toilet di mana,memandangkan aku baru je bekerja kt situ.hee FYI,diaorang tu semua lelaki.huuu lagipun aku tahu sangat toilet kt tmpat aku tu macam mana,busuk+hancing.haha (aiseymen..cakap tak tahu ktne toilet,tp tahu plak toilet tu mcm mne.haha) ye la,mne tak nye,cube bayangkan,sedangkan tangga kt laluan pintu kecemasan tu pun leh bau hancing,ini kan plak toilet,mesti lagi truk.hee aku kan boleh dikira sbg staff kt situ,jadi pihak atasan mintak kiteorang(staff2) untuk menggunakan laluan tu,kiteorang tak boleh gune eskalator. mak aih.. kesiankan staff macam aku ni.huu tapi tapi,ade yg best jugak keje kt situ.hee dapat beramah mesra dengan orang yg kite tak kenal. Aku ni,bukannye jenis suke tgur org takbertempat.tak semua pelanggan aku,aku beramah mesra.huu aku cume beri respon yang istimewa(cewah..istimewa konon.haha) kalau pelanggan tu beri tindakbalas yang baik mase aku tegur die. Tapi law die wt tak tahu je mase aku tegur die,confirm aku tak tegur da,just tunggu dia bagi barang kt aku untuk aku wat cashmemo.hee 
Tabik ah kt sorang brother ni..rasenye die baru nk dpt baby sulong kowt sbb die mtk aku tolong wife die carikan baju baby.die ckp die dgn wife die ni mmg tak reti . tak tahu bab2 baby ni.(bajek aku ni tahu la sangat.haha) aku apa lagi,dengan muke seposen,aku cakap,aku pun tak tahu sangat.haha sekadar tunjuk yang mane perlu je.brother tu mengingatkan aku kat kwn sekolah aku.Faris Mat Zali.haha memang sejibik.huhu abg die ke?ntah la.brother tu gelap sikit kowt,tp kwn aku ni xde la cerah sgt.hee
erk..sweet gile tgk die n bini die..sporting gile.heee hari ni pun same jugak.ade satu family ni,mmg buat aku tersenyum smpai ke tlinge.haha padahal bukan ade kene mengena dengan aku pun. yang kelakar nye,cik akak ni tanye laki dia,"abang,sy amik bju ni ya?' si suami tu plak cakp,"amek je,amek amek.nnti g byr je.' aku tersengih je.aku ingat suami die sindir,tp serius kowt.hee suami die cakap camtu sambil tersnyum.aku ase akak tu tgh mengandung ank kedua kowt.ank sulung die lelaki,comel gile..si suami tu tnye ank die pkul brape,ank die duk belek2 jam yg die pkai,ank die xjwp pun sbb tak reti tgk jam.hee si suami tu tersengih je bile tgk aku plak yg excited nk dgr anak die jwab pkul brapa.6pasang bju baby yg akak tu pilih.hee 2pasangbju tidur lengan pnjg berserta sluar pnjg,3pasang bju lngn pndek berserta sluar pendek n spasang bju singlet lubang2 berserta  seluar pendek.(ala..mcm la xpnah tgk bju baby yg lubang2 tu.bukan lubang besar,lubang kecik2 je.hee) tp sblum tu,ade la satu pasangan suami isteri ni,punye la aku kasi layanan yg terbaik,tup tup,aku trbuat mistake.aku tak sengaja.aku tersalah tulis kod barang mase wat cashmemo.pasangan tu bukan main gembire lg dgn layanan aku beri,tp bile nk byr je,ade problem plak.ye la,mne aku tak kalut,akak tu duk tukar2 baju baby,smpai aku terkeliru kod baju mne stu yg ptut aku tulis,aku tersalah tulis kod bju baby yg aku da tulis,sptutnye bju baby yg lain.incident tu terus buat pasangan tu mcm tak puas hati dgn aku..ummm aku bukan sengaja.mase tu tgh kalut kowt.tp nsib baik aku dpt customer cm fmily td tu,suami die tu sweet gile.bkn sweet dri segi paras rupa(tapi suami die mmg hensem kot..),mksud aku,sweet dri segi layanan yg die beri kt isteri die.sama jugak mcm brother yg aku ckp ade iras dgn kwn sekolah aku tu,mmg sweet giler la.hee aku jadi teruja plak nak suami cm diorang.haha melalut ape ntah aku ni.hee (menggeleng2 kpala) ummm tp tp tp,pagi td mse aku lpas siap punch card tuk hari kedua aku bekerja sebagai promoter amat menggerunkan,sbb ade sorg pegawai atasan tgur aku.die tgur aku,die tnye aku keje department mane?aku cakap la aku bdak part time under brand "anakku".die soal aku,da isi borang blum?aku cakap da isi semua,borang,tp brang tu ade dgn akak yg jaga aku kt bahagian bju baby tu,Kak MA.tak pasal2 aku disuruh tunggu kt ruangan lobi menunggu oleh pegawai atasan tersebut,iaitu Kak Azi.Nasib baik aku ada sebut name Miss Siew,sbb semalam,kwn aku ade tanye aku,da jmpe kak Azi blum?aku cakap xlg,n then,mse nk punch card balik keje smlm,aku tnye Miss Siew,bile aku kne jmpe Kak Azi,Miss Siew ckp esok(hari ni la tu).n tak sempat aku jmpe ngn Miss Siew pun pg td,aku da kene than oleh Kak Azi sendiri.(serupa macam penjenayah je aku ni,kene tahan bagai.hee) umm umm..Kak Azi tu mengingatkan aku pada bos aku mase aku praktikal kt Pejabat Tanah. Bos aku tu aku pnggil Cik Nor.Kalau skali pandang,mcm orang yang same je,sbb Cik Nor n Kak Azi ni,dua2 pakai spek mata.heee
xpasal2 sungguh aku ni.hee tapi kan, aku teringat kat sorang budak ni,akif nama dia law tak silap aku.hee
comel gile..kecik je..ade lesung pipit(macam aku jugak.hee)geram sungguh aku kt die.nk cubit2 je.die xde la montel.Same mcm kanak2 lelaki biase je.tp sangat comel.hee mse first aku tgk die,aku da tertarik dgn mata die.aku tak tahu nk cakap cmne.mata die sepet ke?tak pun..tapi mmg suit je dgn muka die.suitable..heee
alamak...dalam duk suke2 ni,ade jugak yg buat aku penat n sakit.bkn penat melayan karenah pelanggan,tapi sememangnya amat penat.8jam brdiri mmbuat aku penat n sakitkaki..mungkin untuk gadis biasa,tak menjadi masalah untuk diaorang,namun aku tak.aku dikategorikan sebagai gemuk.mungkin faktor berat badan berlebihan mmbuatkan kaki aku tak mampu untuk menampung beban yang berat dalam satu jangka masa yang lama.huu bayang kan,nak berdiri pun sakit.kawan2 ku pelik dengan aku,diaorang boleh dikatakan satu kategori dngan aku,tapi tak pulak mengalami sakit seperti aku.aku memang tak mampu untuk mnahan lagi rase sakit setiap kali berdiri.Bahagian tapak kaki ku terasa perit yang amat sangat.aku tak mampu nak menekan kaki ku ke lantai dek kerana sakit terlampau.lebih2 lagi di bahagian tumit.mak aih..mmg tak mampu berdiri.harap esok aku mampu tuk bertahan lama.aku pakai kasut terasa macam tak pakai kasut.ase keras semacam je tapakkasut aku.mungkin kaki ku tak mampu untuk menampung berat badan ku ini...huu sakit ku hanya tuhan yang tahu.Doakan aku cepat pulih sbb esok aku kerja.aku tak nak sakit..huu time kasih :)
haa...ni la aku.hee ni gmbr thun 2010 law tak silap aku..

  ini plak gmbr bulan Mac 2011 hri tu.xthu la bile nk kurus..haha
Mello juliana tu name faceboook aku dulu.
(sekarang aku tak main facebook da.)

No comments:

Post a Comment